Nieuws De Nieuwe Yogaschool | De Nieuwe Yogaschool

Als dromen uitkomen

Voor De Nieuwe Yogaschool schrijf ik, Maartje Bakker, als columniste vol dankbaarheid deze persoonlijke blog. Graag deel ik mijn liefde voor kinderen en op welke manier yoga en mindfulness een waardevolle bijdrage kan leveren in hun ontwikkeling.

Momenteel ben ik werkzaam als consulent passend onderwijs bij SWV Utrecht PO en daarnaast heb ik sinds januari 2017 Praktijk Parelgolf opgericht. Als docent kinderyoga maak ik met liefde continue de verbinding tussen hoofd en lijf. Parelgolf is een passie. Het helpt me de onrust van de grote wereld klein te maken. Graag neem ik je mee in mijn eerste ervaringen n.a.v. de pilot “Schoolverlichting” op de Montessorischool Oog in al, te Utrecht.

“Waarom wordt er op scholen, naast het leren van vakken en feiten, niet veel meer aandacht besteed aan omgaan met emoties, drukke gedachten en wat er in de wereld op je afkomt?”, vroeg Tijn Touber zich af. Het antwoord lag voor de hand: leer kinderen mediteren op school. “Zelfvertrouwen, een veilig gevoel en waardering. Dat hebben kinderen nodig. En dat kan het best gegeven worden door iemand die ook naar zichzelf durft te kijken. Leerkrachten hebben veel op hun bord, er is veel stress en ziekteverzuim in het onderwijs. Tijn Touber en Johan Noorloos van De Nieuwe Yogaschool in Amsterdam zijn de opleiding “Schoolverlichting” gestart met de intentie leerkrachten vertrouwd te maken met beproefde technieken vanuit mindfulness en yoga: Broodnodige verlichting brengen, ontspanning, rust, die niet alleen de leerkracht zo nodig heeft maar die vanzelf doorstroomt naar de kinderen, of die nu druk, moe, verdrietig, boos of hyperdepieper zijn. Zwaaien met een toverstaf en alle problemen opgelost? Geen zieke leerkrachten meer, geen onvervulbare vacatures? Nee, maar al die drukte en al dat gedoe beter aankunnen en ook nog die technieken overbrengen op kinderen, zo is mij nu echt gebleken- dat helpt! Met “Schoolverlichting” investeert een leerkracht in zichzelf en de groep en zal vanuit veiligheid en vertrouwen gegarandeerd meer rust en positiviteit in de groep ontstaan. Een tijdsinvestering die uiteindelijk tijd zal opleveren.

"Zelfvertrouwen, een veilig gevoel en waardering."



Als kind ervaarde ik vooral het “moeten” op school. Ik deed de dingen op school omdat de leerkracht het van mij vroeg, maar echt plezier heb ik die periode aan het leren niet beleefd. Ik speelde liever buiten, was graag in beweging, deed veel aan sport. “Zit nu eens stil, zeg luister je wel?”, kreeg ik vaak te horen en daarnaast was ik niet in staat te vertellen wat er in mij omging. Emoties overvielen mij vaak en ik had vaak hoofd- en buikpijn. Ontspanning? Het kwam niet voor in m’n vocabulaire. Ik voelde ik al jong, wat een kind nodig heeft, om tot rust te komen. Tijdens de Paboperiode leefde ik op. Ik vond het heerlijk om kinderen les te geven en floreerde tijdens de verschillende stages op basisscholen. Ik ontdekte dat ik iets heel goed kon, kennis overbrengen met liefde, vanuit mijn hart, steeds weer die intuïtie volgen. Ik was 22, net afgestudeerd van de Pabo, kreeg een fulltimebaan aangeboden op een Montessorischool in Delft. Maartje koos anders. Meer kennis vergaren en nog wat meer levenservaring opdoen. Zo belandde ik in Groningen, waar ik orthopedagogiek studeerde. Inmiddels werk ik als Schoolpsycholoog in functie als consulent passend onderwijs in Utrecht. Na een bijzondere stage – en werkperiode op het Caribisch eiland Sint Maarten, een aantal jaren werkend op een taalschool in Utrecht voor nieuwkomers. Op alle plekken waar ik met kinderen werk en heb gewerkt, merk ik dat zoveel in het hoofd “moet” gebeuren. Wij mensen zijn niet alleen ons hoofd, het denken. Juist die verbinding met het lijf is zo waardevol om te benadrukken.

"Zit nu eens stil, zeg luister je wel?"

Hoe oud was jij toen jij voor het eerst op de yogamat stond? Yoga kwam helaas pas op mijn pad toen ik tijdens de stressvolle periode van afstuderen in Groningen zo nu en dan flink gespannen was. Ik moet een jaar of 25 geweest zijn? Rust (her) vinden… hoe dan? Die eerste yogales, was een begin van zoveel meer. Inmiddels is yoga geïntegreerd in mijn dagelijks leven. Om te geven, wat ik als kind en jongere zo gemist heb, is in januari 2017 Praktijk Parelgolf ontstaan.

En nu? Is de cirkel rond. In april 2019 volgde ik de eerste editie van de opleiding “Schoolverlichting”. Het was een groot cadeau voor mezelf. Zoveel (h) erkenning. Zoveel liefde.



Vanuit mijn passie en ervaringen deelde ik tijdens deze opleidingsdagen via sociale media mijn missie. En toen dat berichtje in mijn inbox. “Wij zouden heel graag schoolverlichting willen bij ons in de kleutergroepen. We zijn bezig met de leerlijn beweging en motoriek en dit lijkt er goed bij te passen”.

Zo geschiedde, zes weken heb ik met veel plezier (en uitdaging!) "Schoolverlichting" gegeven in de onderbouw op Montessorischool Oog in al in Utrecht. We deden (stilte) oefeningen en bleven dichtbij de zintuigen om te ontdekken dat er in jezelf altijd een stille plek is waar je naartoe kunt gaan. En al heb ik bergen ervaring met werken met kinderen en lesgeven, het was ook echt een uitdaging om de klas voor 45 min. over te nemen en nieuwe oefeningen te introduceren. De kinderen moesten aan mij wennen en ik aan hen. Doordat ik elke week op hetzelfde moment kwam en een vaste structuur bood, wenden we aan elkaar. Prachtig om de klas binnen te stappen en “Yogaaaaaa”, te horen. Bij het wijzen naar de poster in de klas met de zon, de wolk en de regenboog, begon gelijk het net geleerde versje en bewegingsspel over de zon is rond, de zon is rond. Want juf het regent en wij willen graag blij worden en de zon moet gaan schijnen! Bij de dagritmekaartjes maakte de leerkracht een hartje met daarop geschreven “Schoolverlichting”. Het was zes weken een vast onderdeel in de week. En dat ene vaste moment, zijn er nu veel meer geworden! Zo bijzonder mooi.

"Prachtig om de klas binnen te stappen en "Yogaaaaaa", te horen."

De leerkracht mailde mij tussentijds over haar ervaringen en was gelijk enthousiast. Vooral het praktisch gelijk toepasbare van de aangeboden oefeningen, sprak haar gelijk aan. De kinderen vroegen steeds vaker om de oefeningen van juf Maartje. De wandelende boom bleef een groot succes en werd zelfs tijdens de inloopochtend aan de ouders getoond! En na de wandelende boom tijdens de werktijd, werden de kinderen gelijk rustiger en ook het spelen/ werken verliep gelijk rustiger. Zo snel al effect! De leerkracht is heel blij en dankbaar voor de reeks lessen. Zoveel inspiratie om verder uit te bouwen. De klankschaal heeft een vaste plek in de klas gekregen en verschillende oefeningen staan dagelijks op het lesprogramma. Aan tafel, in de kring, tijdens het fruit eten, in de gymzaal of op het schoolplein, yoga en mindfulness, het kan overal.

Bij binnenkomst van de school trof ik voorafgaand aan het geven van de 5e les, een wel erg mooie opsteker. Op het zogenaamde “opstekersbord” van de Vreedzame school in de gang van de school, stond met dikke zwarte stift geschreven “Zo leuk de yoga van Maartje in OBB”, met een hartje. M’n hart maakte een sprongetje toen ik dat zag. Wat een mooi compliment.

“Ik zag haar helemaal opgaan in je verhaal. Heb je nog meer van die mooie verhalen?”. En zo kon ik het niet laten een stapel inspirerende boeken met visualisaties voor kinderen met haar te delen. “Dank je wel voor alles. Ik zal je zeker nog mailen hoe het verder gaat!" 



Het begin…

In 2020 het vervolg, want ik gun elke school zo’n traject! Wat een geluk dat ik dit mag doen.

Meer info over "Schoolverlichting" kun je vinden via www.nieuweyogaschool.nl. De volgende editie van de opleiding start 17 januari 2020.

Maartje Bakker

www.parelgolf.nl
Als dromen uitkomen

Terug
DNYS Café | 2023 De Nieuwe Yogaschool | Algemene voorwaarden | Privacy | FAQ

Login

Wachtwoord kwijt?