Nieuws De Nieuwe Yogaschool | De Nieuwe Yogaschool

De Guna’s van Ayurveda

In de ayurvedische leer kennen we drie primaire kwaliteiten van de natuur, ook wel bekend als de Guna’s. De Guna’s vind je in alles om je heen: in mens, dier en natuur. Echter, de hoeveelheid Guna kan verschillen per fenomeen. Gelukkig kunnen wij als mens de Guna’s licht beïnvloeden om zo veel mogelijk sattva (puurheid) en zo min mogelijk tamas (duisternis) te ontvangen.

Maar hoe kunnen we de Guna’s nou precies begrijpen en hoe zouden we ze kunnen beïnvloeden? Laten we ze ieder apart bespreken.

Sattva

Sattva manifesteert zich in vrede, intelligentie, deugdzaamheid en goedheid. Het zorgt voor balans en speelt een rol in het waken van de ziel. Sattvische kwaliteiten zorgen voor geluk en tevredenheid. Om de kwaliteit sattva te vergroten kan je al met simpele dingen beginnen zoals kaarsjes aansteken, geuroliën branden, tijd in natuur besteden en ook het beoefenen van yoga en meditatie! Sattva komt naar voren in activiteiten die ons rust en vrede brengen. Zo kunnen we het ook vergroten met behulp van onze voeding: richt je vooral op een voedingspatroon met verse, biologische en onbespoten producten. Een vegetarisch dieet wordt aanbevolen en met name producten als verse groente en fruit, volkoren granen, bonen, biologische koemelk en -yoghurt, ghee, zaden en noten dragen bij aan het vergroten van sattva.

Rajas

Rajas vertegenwoordigt de kwaliteit van beweging en verandering. Rajas is erg actief in de moderne maatschappij: met veel geluiden, felle en opvallende kleuren, overmatig werken, weinig slaap, gebruik van drugs, alcohol en koffie. We vergroten continue onze Rajas om zo de geest tevreden te stellen. Rajas betreft veel hunkering en verlangen. Het zorgt zo voor tevredenstelling van de geest voor een korte duur, maar vaak eindigt rajas in pijn en lijden. Het is wel belangrijk om te weten dat rajas geen ‘slechte’ kwaliteit is! Alleen wanneer rajas overactief is kan het een negatieve invloed op ons hebben. Als je jezelf herkent in een geest die continue ‘aan’ staat en bezig is met de volgende stap, een gevoel van overprikkeld zijn en rusteloosheid, kan het verkleinen van rajas een hulpmiddel zijn om balans terug te vinden.  Om rajas te verkleinen kan je de volgende voedingsproducten verminderen of vermijden: koffie, alcohol, pepers, tomaten, ui, knoflook, pinda’s, witte suiker, zout, azijn en eieren. Ook helpt het om prikkels te minimaliseren door bijvoorbeeld telefoongebruik en luide muziek te verminderen.

Tamas

Tamas manifesteert zich in duisternis en traagheid. De kwaliteit tamas is zwaar en verwoestend in de natuur. De kwaliteit zorgt voor bedrog en onwetendheid van de geest. Een student met te veel tamas ervaart een grote ego die niet in staat is om open te staan voor nieuwe kennis. Zo kan het moeilijk zijn om te leren en hulp te accepteren. Ook kan iemand met veel tamas zich vermoeid, ongemotiveerd en depressief voelen. Om de kwaliteit tamas te verkleinen kan je het beste tamastische voeding vermijden. Tamastische voeding betreft producten met weinig tot geen voedingsstoffen en levensenergie in zich, dit zijn producten als: diepgevroren, voedsel in blik, gefrituurd voedsel, ui, knoflook, paddenstoelen, witte suiker, witte bloem, alcohol en (rauwe) kaas. Ook is het belangrijk om balans te vinden in de hoeveelheid slaap, eten en verdovingsmiddelen. Te veel van iets vergroot de kwaliteit tamas en wordt dus liever vermeden.

Het ultieme doel is om onze sattva flink te vergroten en uiteindelijk voorbij te stijgen. Het is zo een weg naar verlichting volgens de Bhagavad Gita (Bhagavad Gita 14.2). Maar laten we beginnen met kleine stapjes. Alle beetjes helpen! Eventueel een yogales of een meditatie in onze sattvische omgeving van De Nieuwe Yoga School?

Artikel geschreven door Saar Nibbering.
Instagram: @saartjenib

De Guna’s van Ayurveda