Nieuws De Nieuwe Yogaschool | De Nieuwe Yogaschool

Hoe yogatherapie je kan helen

Yoga als therapie

Yoga als therapie en manier om te helen. Inge Peters, een van de docenten in de opleiding Yogatherapie, vertelt er in deze blog meer over en over de opleiding yogatherapie, waar studenten zelf de voordelen van yogatherapie ervaren om door te kunnen geven aan anderen.

Wat is yogatherapie precies?

Stel je voor: je gaat naar de dokter met een probleem. Slapeloosheid of stress bijvoorbeeld. In de westerse geneeskunde wordt dan lang niet altijd naar alle aspecten van je leven gekeken die daaraan bij zouden kunnen dragen. In veel gevallen wordt zelfs alleen een pil voorgeschreven die het 'symptoom' bestrijdt, terwijl de wortel van het probleem niet wordt aangepakt.

Yogatherapie is dan geen vervanging, maar wel een prachtige aanvulling op de reguliere behandeling.

In yogatherapie komt de kennis uit de westerse geneeskunde samen met de rijke oude wijsheid en tools van de yogafilosofie en de traditionele oosterse geneeskunde. Westerse kennis over bijvoorbeeld het brein, onze hormonen en ons zenuwstelsel wordt in yogatherapie verbonden met de oeroude wijsheid van Ayurveda, de preventieve geneeskunde uit India. Een yogatherapiesessie bevat daarnaast elementen van verschillende yogastijlen zoals Hatha, Yin, Restorative, Kundalini en Yoga Nidra.

Yogatherapie heeft bovendien een holistische benadering. Dat wil zeggen dat het niet alleen gaat om het symptoom of probleem, maar om de persoon als geheel. Wat gebeurt er fysiek, mentaal, emotioneel en energetisch? Alle aspecten van het leven, zoals werk, dieet en slaap worden meegenomen in een yogatherapiesessie.

Opleiding Yogatherapie DNYS Healing Yoga Restorative Yoga Amsterdam

Lichamelijke aandoeningen zijn namelijk vaak symptomen van iets dat veel dieper ligt. Een signaal dat er iets in jouw leven op psychologisch of emotioneel gebied meer aandacht verdient. Het lichaam laat aan de buitenkant zien wat er innerlijk speelt en vertaalt vaak op sublieme wijze welke psychologische oorsprong er achter je lichamelijke klachten liggen.

Daarom is het heel belangrijk om te leren begrijpen wat de psychische oorsprong is van lichamelijke aandoeningen of ziekteverschijnselen. Zo wordt het probleem ook bij de wortel aangepakt en dat leidt uiteindelijk tot meer welzijn en een gezonder en gelukkiger leven.

Zo creëer je een veilige ruimte om te helen

In yogatherapie duiken we dieper in de verbinding tussen lichaam, geest, hart en ziel. Daarbij is het onvermijdelijk dat we ook kwetsbare delen van onszelf ontmoeten. Onverwerkte emoties of gebeurtenissen komen soms letterlijk vast komen te zitten in het lichaam, die vaak onbewust ons leven beïnvloeden. Op het moment dat die stukken worden aangeraakt kan er een hele hoop onverwerkte emotie omhoog komen.

Je moet dan dus weten hoe je met de consequenties van trauma om moet gaan. Veiligheid is essentieel als het om helen gaat. We moeten ons namelijk veilig voelen om te kunnen helen. In yogatherapie is het doel dan ook om onze capaciteit of de ruimte in het lichaam om te voelen te vergroten. We leren ons lichaam zich veilig te voelen in het doorvoelen van bepaalde emoties.

Daar waar ons zenuwstelsel steeds het signaal van 'gevaar' afgeeft - bijvoorbeeld bij het voelen van een bepaalde emotie of doorleven van een stressvolle gebeurtenis - kunnen we ons lichaam met de juiste tools leren weer terug te keren naar een gereguleerde staat van zijn. Met andere woorden: een toestand waarbij we ons veilig voelen en de stresshormonen niet voortdurend door ons lijf gieren.

Dit is de eerste stap naar heelwording.

DNYS opleiding Yogatherapie, Healing Yoga, Restorative Yoga

Doorgeven wat je zelf doorleefd hebt

In onze opleiding yogatherapie laten we studenten de voordelen van yogatherapie zelf ervaren om yogathereutisch te leren werken. Wij geloven dat je anderen namelijk alleen kunt ondersteunen in datgene wat je zelf hebt doorleefd.

Het is een bijzondere reis die we samen creëren. Het is een 'teameffort', niet alleen van de docenten, maar ook van de groep studenten en wat zij in te brengen hebben. Daarom voelt de training als een levend iets dat voortdurend in ontwikkeling is, terwijl we samen de een veilige ruimte creëren om te helen om die geleefde ervaring uiteindelijk ook door te kunnen geven.

Het woord 'yoga' stamt af van de wortel 'Yuj' in het sanskrit wat zoiets als 'verbinden' en 'eenwording' betekent. Met andere woorden: heling en uiteindelijk heelwording. Yogatherapie opent de deur naar diepe heling en naar een leven in flow en evenwicht.

Inge Peters is een van de docenten in de opleiding yogatherapie. Zelf proeven van het effect van yoga als therapie? Volg in de studio of online vanuit je eigen huis een les Healing yoga. Wil je dieper duiken in het proces van heelwording en misschien zelfs wel doorgeven aan anderen? Neem dan een kijkje bij de opleiding Yogatherapie

Let op: yogatherapie is geen vervanging voor therapie of behandeling.

Hoe yogatherapie je kan helen